V rámci galerijní animace se žáci či studenti seznámili s dílem českého grafika Michala Cihláře, který je předním tvůrcem barevného linorytu, jemuž se soustředěně věnuje přes 35 let. Autor je také velkým cestovatelem a sběratelem. Součástí výstavy Cestou byly především jeho deníčky ze 40 zemí a precizní mnohabarevné velkoformátové tisky. Ochutnávku cizokrajných zemí zprostředkovaly i dovezené artefakty, např. po domácku vyráběné plastové hračky z Kuby, draci z Indie z recyklovaných materiálů, ad.
Během interaktivního programu jsme si s žáky povídali o jejich cestách a o zážitcích z výletů, o nejvzdálenějších zemích, které navštívili. O autorově hlubokém prožití svých cest skrze detailní deníkový záznam. Hledali jsme zajímavé a kuriózní detaily (vlepená žába, chlupy z velbloudího hrbu, ad.) Popovídali jsme si o různých způsobech cestování, neboť autor projel část zemí v obytné dodávce – v Bydlíku Méďovi s celou čtyřčlennou rodinou. Žáci (studenti) pracovali v expozici s pracovním listem.
Program byl vhodný nejen do hodin výtvarné výchovy, ale i zeměpisu. Lektor účastníkům zprostředkoval mnohé kuriózní zážitky z cest Michala Cihláře. Po programu může následovala tvůrčí dílna inspirovaná jeho dílem. Uskutečnilo se několik variant tvůrčích dílen, a to na základě věkové kategorie žáků či studentů a na základě preference vyučujících.
Varianty tvůrčích dílen:
A. Linorytová dílna
Linoryt patří mezi tzv. tisky z výšky. Z linoleové matrice (tiskové desky) se odrývají nebo odřezávají místa, která se nemají otisknout a otiskují se zbylé vyvýšeniny. Žáci (studenti) podle skici vytvoří vlastní malou matrici, kterou po té naválí tiskařskou barvou a otisknou ji na papír, přehlazením lžící či pomocí grafického lisu (satinýrky).
Námětem grafik byly výjevy z vlastních cest a prázdninových výletů. Drobnosti, které připomínají příjemné prožitky v cizích končinách: rostliny, stavby, dovezené suvenýry, zvířata, ad.
Inspiraci k vlastní tvorbě získali žáci (studenti) při krátké prohlídce výstavy (bez pracovního listu) se zastaveními nad Cihlářovými linoryty.
Délka dílny: minimálně 90 min
Cílová skupina: 3. – 9. třída základních škol, střední školy, dospělí (skupina min. 8 osob)
B. Deníčky na cesty
Tvůrčí dílna zaměřená na tvorbu drobných deníčků svázaných jednoduchou japonskou ruční vazbou. Deníky se skládají z měkkých desek z barevného, vzorovaného nebo ručního kartonu, knižního bloku (vnitřních papírů) stejného formátu. Desky i knižní blok se šijí dohromady barevným provázkem skrz provrtané dírky.
Žáci a studenti se mohli na výstavě Michala Cihláře inspirovat, jakým způsobem autor tvoří své originální deníčky. Deníčky jsou vlastně kolážemi, obsahují nejen ručně psané zážitky z cest po více než 40ti zemích světa, ale zároveň do nich autor vlepuje různé předměty, které ho na jeho cestách zaujmou – například vstupenky do muzea, jízdenky, vylisované květiny a listy, písek z pláže nebo zajímavý kamínek. Deníček poté mohou žáci či studenti využít pro zapisování svých zážitků z prázdninových cest, dovolených či dětských táborů.
Délka galerijní animace včetně výtvarné dílny: 90 minut
Cílová skupina: 4. – 9. třída ZŠ, střední školy
C. Mexické piňaty
Michal Cihlář během svých cest navštívil také Mexiko, kterému je na výstavě věnováno více pozornosti. Kultura Mexika je pro nás Evropany téměř neznámá, ale lze zde nalézt mnoho podmětů pro výtvarnou tvorbu.
Piňaty jsou většinou papírové předměty, které se nejčastěji používají v rámci narozeninových oslav. Piňata visí ve vzduchu, uvnitř ní jsou schovány sladkosti. Oslavenec se zavázanýma očima tluče klackem do piňaty, dokud se z ní sladkosti nevysypou. Piňata má většinou tvar hvězdice nebo ježka, používají se však i jednoduché geometrické tvary a zvířata. Tento zvyk se používá nejen v Mexiku, ale také ve Spojených státech amerických a v podstatě v celé latinské Americe. Původně sem byla převezena ze Španělska, kam se dostala, ve změněné podobě až z Číny.
Na výtvarné dílně jsme si vyrobili závěsnou piňatu ve tvaru jehlanu, jejíž základ byl z kartonu. Piňatu jsme zdobili barevnými krepovými papíry v typických zářivých barvách mexické kultury a doplnili střapcem.
Délka galerijní animace včetně výtvarné dílny: 90 minut
Cílová skupina: 2. – 9. třída základních škol, střední školy
D. Ojo de dios
Ojo de dios neboli boží oko patří k typickým ochranným symbolů nejen v Mexiku, ale i v celé latinské Americe. Mísí se v nich odkaz Aztéků a Toltéků s křesťanským náboženstvím. Typické je používání výrazných barevných šňůrek či vlny, která se vyplétá mezi špejle nebo dřívka.
Na výtvarné dílně jsme si vyrobili amulet a inspirovali se barevnou symbolikou latinskoamerických zemí. Červená znamená život, žlutá představuje slunce, hvězdy a měsíc, modrá je obloha a voda, hnědá znamená půda, zelená rostliny a černá je smrt.
Délka galerijní animace včetně výtvarné dílny: 90 minut
Cílová skupina: 2. – 9. třída základních škol, střední školy
Galerijní animací k výstavě Michala Cihláře se zúčastnilo 22 školních skupin, celkem 333 dětí z 1. i 2. stupně základních škol nejen z Ostrova, ale například i z Chebu či Lokte.
Koncepce a realizace programů: Bc. Kateřina Brindzová, Mgr. et MgA. Zdeňka Bílková